Kustom luo perinteiselle huonekalualalle uutuuskonseptin koronakriisin keskellä.

Kustom luo perinteiselle huonekalualalle uutuuskonseptin koronakriisin keskellä.

Lähes kuollutta toimialaa ravistellaan hereille tarjoamalla asiakkaille täysin uudenlainen asiakaskokemus. Hybrid retail -konsepti yhdistää verkkokaupan ja perinteisen kivijalkakaupan parhaat puolet.

Verkkokaupasta hankitaan yleensä sellaisia tuotteita, joissa hinnalla on suurempi merkitys kuin tuotteen kokeilemisella ja tunnustelemisella ennen ostopäätöstä. Kuitenkin laadukkaampien, hinnakkaampien ja pidemmän käyttöiän tuotteiden osalta on tuotteen näkemisellä myymälässä yhä suuri merkitys kuluttajan ostopäätökseen. Kuitenkin myös huonekaluala haluaisi hyötyä nettiin siirtyneestä kaupasta.

Tamperelaisomisteinen Kustom päätti ottaa digiharppauksen ja yhdistää käsintehdyt mittatilaussohvat 3D- ja AR-teknologian työkaluihin. Näin edistyksellinen Hybrid retail -konsepti on Suomessa ensimmäinen toimialallaan. Kustomin asiakas pääsee suunnittelemaan itse omiin tarkoituksiinsa ja tiloihinsa sopivat huonekalut ja nähdä ne ”paikallaan” ns. lisätyn todellisuuden avulla. Tuotteita pääsee edelleen näkemään ja kokemaan showroomissa ja kotiin toimitettavat kangasnäytteet kruunaavat palvelukokemuksen, mutta ostopäätöksen kannalta kaikista tärkeimmät vaiheet tuodaan nyt kotiin.

SEEING IS BELIEVING – NÄKEMINEN SAA USKOMAAN

Kustomin verkkokaupassa asiakas valitsee ensin esimerkiksi kulmasohvan omien toiveidensa mukaisesti. Tämän jälkeen asiakas valitsee siihen haluamansa kankaan ja jalat. Mahdollisia kombinaatioita on lähes rajattomasti. Huonekalu on aidosti asiakkaalle uniikki.

3D-teknologian avulla asiakas näkee valitsemansa tuotteen heti mobiililaitteessaan ja voi sovittaa sitä omaan kotiinsa AR-teknologian avulla. AR (Augmented Reality) tarkoittaa lisättyä todellisuutta. Suunniteltu huonekalu lisätään teknologian avulla suoraan asiakkaan kotiin.

”Kun ollaan ostamassa tuhannen euron sohvaa, kyllä asiakkaan pitää nähdä muutakin kuin staattinen kuva tuotteesta ja yrittää sitten kuvitella tuote paikallaan”, sanoo Mikko Petäjistö, Kustomin perustaja ja jatkaa ”Huonekaluala on jo pitkään ylenkatsonut asiakkaan tarpeita ja tarjottu kustomointikin on ollut aika näennäistä.”

MILJARDIYHTIÖ IKEA JA PISKUINEN KUSTOM ALAN AINOITA AR HYÖDYNTÄJIÄ SUOMESSA

Monikansallinen suuryhtiö Ikea tarjoaa asiakkailleen AR-ominaisuuksia erikseen ladattavasta IKEA:n applikaatiosta. Miten ihmeessä tamperelaisella start-up yrityksellä on resursseja tarjota AR-ominaisuuksia ja vielä ilman, että asiakkaan tarvitsee ladata erillistä applikaatiota?

”Markkinoilla on valtava määrä erilaisia komponentteja ja sovelluksia sekä osaamista. Löysimme tavan yhdistää nämä joustavasti yhteen siten, että asiakaskokemuksesta tulee saumaton ja toimiva kokonaisuus”, sanoo Mikko Petäjistö. ”Tutkimme tarkkaan miten kansainväliset huipputoimijat toimivat ja
otimme sieltä parhaat ratkaisut Suomeen. Valitsimme Web-AR ratkaisun, jossa AR-ominaisuudet ovat käytössä ilman ladattavaa applikaatioita.”

Lisää asiasta: https://www.kustom.fi/3d-web-ar